Listerland

Tidagare, innan förra sommaren, innan Asien resan, jobbade jag som kocka på ett lastfartyg som hette Listerland. Eftersom Malin igår trodde att vi lagt till i gästhamnen när vi en gång besökte Kalmar med båten, tänkte jag berätta lite om den. Det var säkert ingen konstig fråga, hade inte jag varit uppväxt med en redarsläkt så hade säkert inte jag heller haft en hum om storleken på fartygen. Fövisso är väl Listerland inte ett säsklit stort fartyg, men tillräckligt stort för att inte få plats i gästhmnen iaf.
Mina arbets uppgifter var att laga frukost, lunch och middags till sju hungriga sjöman. Varav en var kapten, en maskinist, två styrmän, två matroser och ibland på sommararn hade vi en liten ljungman med, min lillebror Robert. Emellan måltiderna bakade jag kakor, satte på kaffe till 10 och 15 fikan. Tvättade lakan och handdukar samt städade korridor och mäss (=matsal och uppehålls rum).
Roger, min pojkvän, eller fästman om man så vill haha) jobbade som matros på båten, det var så vi fann varandra, han är ju egentligen Gotlänning. På kvällarna kollade vi antingen på film (varje månad fick vi sex nya filmer till båten, så där fanns en jäkla massa filmer) eller spelade kort. Låg vi i någon hamn gick vi ofta iland och drack några, ibland många, öl på någon halvtaskig pub som ett par riktiga sjöbusar. Fanns det ett McDonalds i närheten av hamnen gick vi dit. Det hände t.o.m att vi gick enorma sträckor bara för att jag var sugen på McDonalds.
Var det storm låg jag i min hytt och spydde. Det var inte kul att laga mat när alla kastruller och råvaror flög kors och tvärs över hela byssan (köket i en båt) och man var varannan minut behövde spy. Försökte sätta fast grytorna med en halvtaskig ställning en matros byggt så att jag skulle kunna gå ut i mässen och lägga mig emmelan åt. Så sprang mellan mässen, byssan och toan. Sjösjuka är det absolut värsta tillståndet jag vet, man blir trött, mår riktgit riktigt illa, det enda som hjälper är att ligga ner eller spy, och ni vet ju hur äckligt det är. Därför blev det aldrig en riktig sjökvinna av mig. Men jag gilalde det riktigt mycket. Tyckte det var ashärligt att sitta ut på popen (däck) å se ut över det oändliga havet med en cigg och bara drömma mig bort. Vi hade kul i hamnarna men det bästa av allt var ledigheten! Jag jobbade en månad, sen var jag helt ledig med full betalning en månad. Känade t.o.m mer när jag var ledig. Den månaden man jobbade gjorde man knappt av med några pengar så man kunde spara rätt mycket. Därav Asien resan som följde. Här kommer lite bilder..

På varv, båten ligger alltså på land, i en docka.


Några av besättningen i en del av mässen.


Min favorit-Sten!! Mässen.


Lastutrymmena på båten.


Byssan, inte särskilt stort som ni ser...


Min hytt. (Jonna åkte med en liten tur å sov på min inimala soffa)


Det oändliga havet.


Badning med överlevnadsdräkter.


Kapten-Hans å Sten. Vid kajen i Karlahamn.

Så nu hinner jag inte mer. Ska slänga i mig nåt att äta sen springa bort till arbetsförmedlingen å jobba ett par timmar.
pusshej! Ha en bra dag!


Kommentarer
Postat av: kerstin

Härlig tid ialla fall på sjön eller hur?

Du har säkert en massa erfarenhet med dig.Tänk sedan när du berättar dina sjö historier för barnen.När blir du klar med studierna?

kram

2010-02-04 @ 18:26:26
Postat av: kerstin

Härlig tid ialla fall på sjön eller hur?

Du har säkert en massa erfarenhet med dig.Tänk sedan när du berättar dina sjö historier för barnen.När blir du klar med studierna?

kram

2010-02-04 @ 18:26:26
Postat av: Roger

Ja, det var härliga tider min sköna. Kul att jag och Povel bara nämns som "några av besättningen" Haha ;)

2010-02-04 @ 20:58:48
Postat av: Jonna

haha ja det va lite trångt på den där soffan....men det va kul iaf...det va till halmstad vi åkte till då va??

2010-02-05 @ 16:40:52
Postat av: Jeanette

ja det var kul :) ja till halmstad från malmö har jag för mig.. hur går det med din blogg då, inte skrivit på länge ju, inte när jag kllade här om dagen iaf.

2010-02-05 @ 17:30:06
URL: http://nettansegenlilla.blogg.se/
Postat av: Jonna

nä jag e ju väldigt dålig på det där...har fan aldrig nåt att skriva heller...håller mig till fb..det räcker :) ja ibland får jag ju mina ryck å bestämmer mig för att blogga igen men det håller ca 5 dagar den har det dött ut igen...haha

2010-02-08 @ 02:15:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0