Dagens restips: Pulau Perhentian iin Malaysia.

En av världens mest underbara platser är Perhentian island. Det är små öar där man verkligen bara kan njuta av livet. Där finns ingen trafik som kan störa lugnet och alla blir nästan som en stor familj. Vilket boende du än väljer så har du c:a 10-20 meter till stranden. Sanden är kritvit och vattnet kristall-klart. Där finns inga stora affärer, endast ett par små-kjosker. Några restauranger som bl.a serverar grillad fisk av tropiska slag. Otroligt goda när man (feg som jag är) vågade smaka. Där finns ett gäng barer längs stranden där man sitter på mattor i sanden med ett litet lågt bord framför sig och lyssnar till skön musik och vågornas kluckande.
På dagarna solar och badar man och spelar lite strandtennis. Eller åker man ut på en snorkelutflykt och får se ascoola fiskar!
Observera! Det finns en liten nackdel med perhentian, det är insekterna. Jag blev fullkomligt sönderbiten av sandflugor eller var det nu kan ha varit, och något annat litet djur då jag fick såna utslag som ingen kände igen. Och det kliar! KLIAR! Tycker man myggbett kliar, är det ingenting mot detta. Men sen är man så klart olika omtyckt av de små liven. Roger fick knappt inga bett alls.
En annan sak som skulle kunna vara en nackdel men som jag bara tycker är en extra tjusning är att det inte är helt lätt att ta sig dit. Du kan inte bara sätta dig på ett plan och tro du landar på perhentian eller ens i närheten. Nej du får helt enkelt flyga till Kuala Lumpur och sen ta dig därifrån till staden på fastlandet där båtarna till öarna går ifrån. Vi åkte buss till Terrenganu och blev sedan skjutsade av ett jätte snällt äldre par upp till båtarna. Det var en restid på c:a 1,5 timme (men det går bussar så man måste inte hitta ett snällt par). Jag tror dock att det går flyg från KL till Terrenganu om man inte är budget resenär som oss.
Åker man som ett kärlekspar kan jg lova att romantiken flödar. Åker man som kompisar kan jag lovar att man får träffa mycket trevligt folk. (Det får man såklart som ett kärlekspar också hehe).

 Lassis, en slags toughurt och frukt drink. Ett måste! Svalkande och otroligt god!

 Bungalown vi bodde i.








Hade velat lägga upp lite coola undervattensbilder som jag vet Roger scannat in någon gång men jag hittar dem inte och latmasken ligger och sover ;)

Ha det gott!



Kommentarer
Postat av: E M E L I E R E S E R!!

å! vi åker dit i övermorgon! vilken ö bodde ni på? fanns det många budgetställen att bo på? :)

2011-03-08 @ 13:11:45
URL: http://emeliereser.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0