Sagan om fårherden och den argsinte fadern.

Idag skrev jag en saga...

"Nej nu sitter hon med den där slashasen till fårherde igen och de tror att jag inte kan se dem! Putsan! De ska nog få höra vad jag tycker om saken", muttrar köpmannen där han sitter och spionerar på sin dotter som tycks finna gårdens fårherde mer intressant än hon borde. Inte är det första gången han kommer på dem heller, för ett par veckor sedan såg han dem ligga och fnittra med varandra nere vid ån. Han tycker allt att han redan då var noga med att uttrycka sin åsikt om saken. Hotet verkar de dock inte ha tagit på allvar, det kan han nog se. Blir man hotad till livet om man fortsätter med sitt rackartyg är man väl bra dum om man gör om samma sak igen.
Förargad drar köpmannen på sig stövlar och rock, rycker åt sig sitt gevär och går med bestämda steg genom hagen, bort till fårherden och den olydiga dottern.
"Ge dig iväg!", gormar han och riktar gevärets mynning mot fårherdens panna.
Det där satte fart på pojken och den här gången blev han minsann skrämd. Han slet åt sig sin jacka och rusade in bland träden.
"Sådär ja, nu blev vi nog äntligen av med pojken. En ny fårherde kan jag enkelt finna", sa köpmannen förnöjd.
"Åh far! Hur kunde du?"
Flickans bröst rördes upp och ner i skakiga rörelser och hon snyftade högt.
Far visade inget intresse för flickans förtvivlan utan vände på klacken och traskade tillbaka till stugan. Ett nöjt leende kunde man skymta, ty han hade en bättre pojk till sin dotter i tankarna, vilket hon en dag skulle tacka honom för.

Ja varför har jag skrivit en saga idag kan man ju undra.. Nej det är inte för att jag helt plötsligt tänkte bli författare uta bara därför att jag läser till lärare och dagens föreläsning handlade om processkrivning. Ska vi nu ha våra elever till att skriva måste vi ju pröva själva också så vår uppgift var att skriva en text till en bild och sen ge varandra respons och sen skriva igen. Min bild föreställde en tjej och en kille (som jag tror var fårherde) och på bilden fanns även ett hus. Jag bestämde mig för att vara pappan som säkerligen satt nånstans inne i huset och spionerade och inte var glad över det han såg. '
Men respons var det, så varsågod och ge respons om du har någon åsikt om ordval, synonymer, meningsbyggnad, handling eller annat! Jag blir inte arg jag lovar :)

Inatt jobbar jag, det är därför jag sitter och skriver ner min saga i bloggen. Något måste man ju roa sig med så man håller sig vaken :P
Jag har pluggat en del med faktiskt, hoppas på att orka plugga lite till men det är inget jag kan lova.

Hoppas ni sover gott, det hoppas jag att jag ska göra när jag slutar imorgon 08.15.

Kommentarer
Postat av: Karina

Ser framemot sagoläsning på söndag morgon ;)

2010-09-23 @ 10:20:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0