Året som gått..

Dags att summera året, sitter och försöker komma på ett bra ord som rättvist kan beskriva det men det är inte lätt. Har funderat på spännande, häftigt, lärorikt, eller klycshiga ord som fantastiskt och underbart. Eller vad sig som roligt? Nåväl får fundera ett tag till så sammanfattar jag så länge årets stora händelser som i korthet kan benämnas: Gravid, lärare, förlossning och mamma.
 
Året började med illamående och det var inte pga en vild nyårsfest som annars brukar vara orsaken :P Nej nyårafton var spiknykter och anledningen till illamåendet var istället det positiva strecket på stickan.
Bara några dagar in i januari började jag mitt första jobb som LÄRARE på riktigt. Det var skitkul! Även om den 40 minuter långa pendelstreckan till Fliserydsskola ofta var en pärs pga det hemska illamåendet och den enorma tröttheten.
I slutet av januari tog jag min lärarexamen efter 3,5 års studier.
Under våren renoverade vi badrummet. Magen växte och jag följde min graviditet med hjälp av olika appar och de stora hållpunkterna var ultraljuden. Det första, där man äntligen fick se det lilla livet var absolut häftigast och tårarna ville inte sluta rinna. På det andra fick vi veta att det var en liten pojke som växte i magen. 
Sen började jakten på namn och mammakläder.
I juni väntade min första skolavslutning som lärare. Det var hur häftigt och fint som hellst. Kunde aldrig ana att jag skulle sätta såna avtryck i både elever, kolleger och föräldrars liv, eller att dem kunde sätta såna avtryck i mig.
Nu hade jag äntligen ett långt sommarlov framför mig igen. Ett sommarlov där jag besökte sweden rock, Böda- och Rååcamping och Östersjöfestivalen GRAVID! 
Det var superfint väder nästan hela sommaren och den var bra på alla sätt och vis, men det går ändå inte att komma ifrån att den var mest en lång väntan. Jag försökte tackla min längtan genom att förbereda så mycket som möjligt innan bebis kom. Vi renoverade barnrummet, målade vaggan, packade bb-väskan och läste på om förlossning.
Jag svullnade upp något enormt mot slutet och det visade sig att jag fått den farliga sortens havandeskapsförgiftning. Så den 14 augusti (Alex nästviktigaste datum denna sommaren) efter att Alex utfört sitt första triathlon åkte vi in till förlossningen för att ta prover. Vi blev kvar. Efter två dagar beslutade de äntligen att de skulle sätta igång mig och efter drygt 6 timmar var vår lilla älskade Devin född och nu började vårt nya liv som föräldrar!
Om vår- och sommarhalvåret var väldigt lååångt och gick långsamt så har det varit andra bullar på hösten. Den har gått rekord snabbt! Jag har funnit nya intressen och fått rutin på min mammalediga vardag, dessutom har jag lärt känna en massa nya vänner i.o.m mammagruppen vilket är jätte kul!  Hösten har alltså bestått av babycafe, amning, blöjbyten och FIKA. Men även väldigt mycket middagar och spelkvällar med våra underbara vänner!
 
Det bäst beskrivande ordet för året får nog bli HÄNDELSERIKT.
 
Idag ska jag fira in det nya året lugnt tillsammans med min familj (känns så häftigt att kunna säga så) och några goda vänner. Hoppas 2014 blir lika bra som 2013. Gott nytt år önskar jag er alla!!!
 

Kommentarer
Postat av: renee

Gott Nytt År <3

2013-12-31 @ 08:58:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0